ေရာက္လာသူအေပါင္းရႊင္လမ္းခ်မ္းေျမ႕ၾကပါေစ

January 03, 2012

တစ္ခါက ပဲခူး ....




ပဲခူးၿမိဳ႕သည္ ၿမိဳ႕ေတာ္ရန္ကုန္၏ ေျမာက္ဘက္ ကီလိုမီတာ၈ဝခန္႔ အကြာအေဝးတြင္ တည္ရွိသည္။ ျမင့္မားေသာ တိုက္တာ အေဆာက္အဦမ်ား ႏွင့္ ဇိမ္ခံဟိုတယ္ႀကီးမ်ား မရွိေသာ္ျငားလည္း လူဦးေရမ်ားျပားၿပီး ေန႕စဥ္ပ်ား ပန္းခတ္ လႈပ္ရွား သြားလာေနၾကေသာ လူမ်ားျဖင့္စည္ကားလ်က္ရွိသည္။ ကုန္စည္မ်ားအျပည့္တင္ထားေသာ ထရပ္ကားမ်ား၊ ဟိုနားသည္နားသြား လာေနၾကေသာ ဆိုက္ကားမ်ား၊ ေျခလွမ္းသြက္သြက္ျဖင့္ ဝမ္းေရးအတြက္ လႈပ္ရွားေနၾကေသာသူမ်ား၏ ျမင္ကြင္းမွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ တြင္ မျမင္ႏိုင္ သည့္အရာမ်ားျဖစ္သည္။ အေရာင္းအဝယ္ေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔သြားလာ လႈပ္ရွားေနပုံမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ ေနရေသာ္လည္း ပဲခူးၿမိဳ႕၏ ေနာက္ခံသမိုင္းေၾကာင္း ရာစုႏွစ္ခ်ီစြာ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားဖြယ္ေကာင္းလွေပသည္။ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ဘုရင္မ်ား ပဲခူးတြင္ထီးနန္းစိုက္ခဲ့ၾကရာ အသက္၁၄ႏွစ္ အရြယ္တြင္ ဘုရင္အျဖစ္ေရာက္ရွိလာခဲ့ေသာ တပင္ေရႊထီးမင္းသားအပါအဝင္ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံသားမ်ားညီညြတ္မႈရွိေအာင္ စည္း႐ံုးႏိုင္ခဲ့ေသာမင္းျဖစ္ သည္။ ဘုရင့္ေနာင္မင္းမွာလည္း ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးမားေသာ မင္းတစ္ပါးျဖစ္ ၿပီး ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာကို ထြန္းကားေအာင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့ေသာ မင္း တစ္ပါးျဖစ္ေပသည္။ ပဲခူးၿမိဳ႕သည္ ျမန္မာျပည္ေအာက္ပိုင္း တြင္ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက စည္ပင္သာယာေသာခ်မ္းသာ ၾကြယ္ဝသည့္ ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္။ ထိုအခ်ိန္က ပဲခူးျမစ္မွာ ေလွ သေဘၤာ မ်ား စုန္ဆန္ သြားလာၾကၿပီးေရႊ၊ ပတၱျမား၊ သစ္ေမႊး၊ ပိုးထည္မ်ားႏွင့္ နာမည္ေက်ာ္ မုတၱမအိုးမ်ားကို ေရာင္းဝယ္ ေဖာက္ကား ခဲ့ၾကသည္။

ျပန္လည္တူးေဖာ္ရရွိခဲ့ေသာ သခၤ်ဳိင္းဂူမ်ားကို ယခုအခါ မပ်က္စီးရေအာင္ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ၿပီး ၄င္းတို႕မွာ တစ္ခ်ိန္က ပဲခူးၿမိဳ႕တြင္ အေျခခ် ေနထိုင္သြားေသာ ႏိုင္ငံျခားကုန္သည္မ်ား၏ မွတ္တမ္းမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထိုစဥ္က ေဒသခံပန္းရံမ်ား ျပဳလုပ္ေပးခဲ့ သည္မွာ Hermo Stringfellow ဆိုသူ၏သခၤ်ဳိင္းဂူျဖစ္ၿပီး Henry ႏွင့္ Ann String Fellow တို႔၏သားျဖစ္ ကာ ၁၇၄၂ခုနစ္တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေပၚတူဂီဘာသာျဖင့္ေရး သားထားေသာ္လည္း နာမည္အသံထြက္မွာ အဂၤလိပ္နာမည္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးေပါင္းစံု ပဲခူးသို႔ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကၿပီး ၄င္းတို႔ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည့္ထူးဆန္းအံ့ၾသဖြယ္ရာမ်ားကို မွတ္တမ္းတင္ေရးသားခဲ့ၾကသည္။ ၁၅ဝ၃ ခုနစ္တြင္ အီတလီႏိုင္ငံမွ Ludovico do Varthems ေရာက္ရွိလာခဲ့ၿပီး ဓမၼေစတီမင္း၏ သားေတာ္ကိုေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ ပဲခူးၿမိဳ႕ေတာ္၏ ဆန္းၾကယ္မႈႏွင့္ ဘုရင္၏ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ပတၱျမားလည္ဆြဲအပါအဝင္ ေက်ာက္မ်က္ ရတနာမ်ိဳးစံုတို႔ကို အံ့ၾသသင့္ဖြယ္ ေတြ႕ရွိခဲ့ရေၾကာင္းေရးသားခဲ့သည္။ သူသည္ အေရာင္းအဝယ္ကိစၥျဖင့္လာေရာက္ျခင္းျဖစ္ရာ သႏၲာေက်ာက္မ်ား ေရာင္းခ်ရာတြင္ ဘုရင္ကပတၱျမားမ်ား ျပန္ေပးခဲ့သည္။

ပဲခူးၿမိဳ႕ကို ေရွးေဟာင္းအမည္ျဖင့္ ဟံသာဝတီဟူ၍လည္းေခၚဆို ခဲ့ၾကၿပီး စိတ္ဝင္စားဖြယ္ဒ႑ာရီေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာရွိသည္။ ဟံသာဝတီ မင္းေနျပည္ေတာ္သည္ ပဲခူးျမစ္နံေဘးတြင္တည္ရွိၿပီး တစ္ခ်ိန္ကရန္ကုန္ျမစ္ အတြင္းသို႔ေရစီးသန္စြာျဖင့္ စီးဆင္းကာ ပင္လယ္ဆီသို႔ ဆက္၍စီးဆင္းသြားသည္။ တစ္ခ်ိန္က ထိုအရပ္ေဒသသည္ ေရေအာက္တြင္အေတာ္မ်ားမ်ား ျမဳပ္ေနၿပီး ေရစီးေၾကာင္း မ်ားၾကားမွ ေတာင္ပူစာတစ္ခုေပၚထြက္ေနသည္။ ေရႊေရာင္လည္ေမႊးဆံမ်ားပါရွိေသာ ဟသၤာငွက္ႏွစ္ေကာင္သည္ ထိုေတာင္ ပူစာေပၚတြင္ နားခိုေနသည္ကို အိမ္ေရွ႕မင္းသမီးႏွစ္ပါးက ျမင္ေတြ႕ခဲ့ၿပီး ေနာင္တြင္ ထိုေနရာ၌ မင္းေနျပည္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ေျခာက္ေသြ႕ၿပီးနား ႏိုင္ေသာ ေနရာမွာအလြန္က်ဥ္းသျဖင့္ ဟသၤာအမသည္ ဟသၤာအဖို၏ ေက်ာကုန္းဘက္တြင္နားခိုခဲ့ရသည္။ ဤုျဖစ္ရပ္ကို မူတည္ၿပီး အေျခအျမစ္ မရွိေသာ ယံုတမ္းစကားမ်ားထြက္ခဲ့ရာတြင္ အိမ္ေထာင္သည္ပဲခူးသူမ်ား သည္ လင္ေယာက်္ား အေပၚ အႏိုင္ယူတတ္ၾကသည္ဟူ၍ျဖစ္သည္။ မည္သို႔ပင္ ေျပာဆိုၾကသည္ျဖစ္ေစ ပဲခူးသားမ်ားသည္ မိန္းမအေပၚၾကင္နာမႈရွိၿပီး လင္ေယာက္်ားေကာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္သည္ဆိုပါက ပို၍မွန္ကန္ေပမည္။


မည္သို႔ဆိုေစလွပေသာ ဟသၤာငွက္သည္ မြန္လူမ်ိဳးတို႔ ျမတ္ႏိုး တန္ဖိုးထားေသာ သေကၤတတစ္ခုျဖစ္သည္။ ဟသၤာငွက္ ႏွစ္ေကာင္ နားခို ေသာ ေနရာတြင္ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ 'ဟသၤာကုန္းဘုရား'တည္ထားကိုး ကြယ္ထားသည္။

ပဲခူးေနျပည္ေတာ္တြင္ စိုးစံသြားခဲ့ၾကေသာ ရွင္ဘုရင္မ်ားအနက္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာမင္းမွာ ၁၄၇၁မွ၁၄၉၂ခုနစ္အထိ စိုးစံခဲ့ေသာဓမၼ ေစတီမင္းျဖစ္သည္။ မင္းသက္၂၁ႏွစ္အတြင္း ပဲခူးတြင္ဘုရားေပါင္းေျမာက္ မ်ားစြာတည္ထားခဲ့သည္သာမကရန္ကုန္ (ထိုစဥ္ကဒဂံုဟုအမည္တြင္ သည္)၌ ေရႊတိဂံုဘုရားကိုလည္း သူႏွင့္ သူ႕မိဖုရားတို႔က သူတို႔ကိုယ္ အေလးခ်ိန္ႏွင့္ ညီမွ်ေသာေရႊသားျဖင့္ ေလးႀကိမ္တိတိေ႐ႊခ်ခဲ့ၾကသည္။ ဓမၼေစတီမင္း၏ ေယာကၡမေတာ္စပ္သူဘုရင္မႀကီး ရွင္ေစာပုသည္ ေရႊတိဂံုဘုရားကို ပထမဆံုး ေရႊခ်ခဲ့သည္ျဖစ္ရာ သူ၏ကိုယ္အေလးခ်ိန္ႏွင့္ ညီမွ်ေသာ ေရႊသားအေလးခ်ိန္၄၂ကီလိုဂရမ္ခန္႕ျဖင့္ ေ႐ႊခ်ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေရႊတိဂံု ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚတြင္ ဓမၼေစတီမင္းစိုက္ထူခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာသံုးခု မွာ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏို္င္သည့္ သမိုင္းဝင္အေထာက္အထား ျဖစ္သည္။

ဓမၼေစတီမင္းသည္ ေရႊတိဂံုဘုရားရင္ျပင္ေတာ္ေပၚတြင္ အေလးခ်ိန္ ၁၂ဝဝဝဝ ကီလိုဂရမ္ရွိေသာ ေၾကးေခါင္းေလာင္းတစ္ခုကို လည္း ျပဳလုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ရာ ေနာင္ႏွစ္ ၁၃ဝခန္႔ၾကာတြင္ ေပၚတူဂီစူးစမ္းရွာေဖြေရးသမား ဒီဘရစ္တိုက ခိုးယူၿပီးသေဘာၤျဖင့္ သယ္ေဆာင္သြားခဲ့သည္။ ေၾကးေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ ရန္ကုန္ျမစ္အတြင္း နစ္ျမဳပ္သြားခဲ့သည္။ ထိုေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ ေရႊတိဂံု ဘုရားဖူးေျမာ္ရန္ လျပည့္ညတိုင္း ေရမ်က္ႏွာျပင္ေပၚ တက္လာသည္ဟူေသာ ေျပာဆိုမႈမ်ားလည္းရွိသည္။

ဓမၼေစတီမင္း၏သမိုင္းေၾကာင္းမွာ ပဲခူးၿမိဳ႕ကဲ့သို႔ထူးျခားစိတ္ ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းလွသည္။ သူသည္မြန္ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ၿပီး ဘြဲ႕ေတာ္မွာ ရွင္ဓမၼေစတီျဖစ္သည္။ တျခားရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ေသာ ရွင္ဓမၼပါလႏွင့္အတူ သာသနာျပဳရန္ အထက္ျမန္မာျပည္ အင္းဝၿမိဳ႕ေတာ္သို႔ ခရီးထြက္ခဲ့ၾကသည္။ အသက္အရြယ္ငယ္ေသးေသာ္လည္း မြန္မိဖုရားရွင္ေစာပု၏ ၾကည္ညိဳ႐ိုေသျခင္း ကိုခံရေသာ ဆရာေတာ္မ်ားျဖစ္လာခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္က ရွင္ေစာပု မွာ အစ္ကိုျဖစ္သူ ပဲခူးဘုရင္၏ ဆက္သမႈျဖင့္ အင္းဝဘုရင္၏ မိဖုရားအျဖစ္ နန္းေတာ္တြင္စံျမန္းေနသည္။


အင္းဝဘုရင္နတ္ရြာစံသြားသည့္အခါ ေနာက္တက္လာေသာ ဘုရင္ကရွင္ေစာပုအားခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားေသာ္လည္း ရဟန္းႏွစ္ပါး၏ အကူ အညီျဖင့္ လြတ္ေျမာက္လာခဲ့သည္။ ေအာက္ျမန္မာျပည္သို႔ ထြက္ေျပး လာခဲ့ၿပီး အစ္ကိုျဖစ္သူ ပဲခူးရွင္ဘုရင္၏ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေအာက္တြင္ေနထိုင္ခဲ့သည္။ အစ္ကိုဘုရင္ႀကီးနတ္ရြာစံသြားေသာအခါ ရွင္ေစာပု သည္ ဟံသာဝတီကို ၇ႏွစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။

အသက္၆၆ႏွစ္အရြယ္ေရာက္သည့္အခါ ထီးနန္းကိုစြန္႔ၿပီးတရား ဓမၼႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္လိုစိတ္ျဖစ္လာသည္။ ထီးနန္းေမြ ဆက္ခံမည့္ တစ္ဦးတည္းေသာ သမီးေတာ္မွာ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ၿပီး ေအးေအးေဆးေဆးေန ထိုင္သူျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ဆရာျဖစ္သူ ရဟန္းတစ္ပါးပါးႏွင့္ လက္ဆက္ေပးၿပီး ထီးနန္းအေမြေပးရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့သည္။

နန္းတြင္း၌က်င္းပသည့္ အထူးအခမ္းအနားတစ္ခုတြင္ အဖံုးဖံုးထားေသာ ယြန္းေသတၱာႏွစ္ခုကိုယူလာေစၿပီး ဆရာရဟန္းအား ဆက္ကပ္ လွဴဒါန္းသည္။ ယြန္းေသတၱာတစ္ခုတြင္ အစားအစာမ်ားပါရွိၿပီး တျခားတစ္ခုတြင္ မင္းေျမာက္တန္ဆာမ်ားပါရွိသည္။ ရွင္ဓမၼေစတီသည္ မင္းေျမာက္တန္ဆာပါရွိေသာ ယြန္းေသတၱာကိုရရွိခဲ့သည္။ ရွင္ေစာပုက သူ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုရွင္းျပၿပီး သမီးေတာ္ ႏွင့္ လက္ဆက္ကာ ဟံသာဝတီိကိုအုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္ရန္ ေတာင္းဆုိသည္။ ဓမၼေစတီသည္ ရဟန္းဘဝႏွင့္ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတိုင္းျပည္ကို မင္းက်င့္တရားႏွင့္အညီ ဥာဏ္အေျမႇာ္အျမင္ ႀကီးစြာျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။

ဘုရင္ျဖစ္လာခ်ိန္တြင္ အေရးႀကီးဆံုးေသာလုပ္ေဆာင္ခ်က္မွာ သာသနာသန္႔ရွင္းေရးျဖစ္သည္။ ရဟန္းက်င့္ဝတ္ႏွင့္မညီေသာ ရဟန္းမ်ား ကိုလူဝတ္လဲေစၿပီး ရဟန္းသိကၡာက်င့္ဝတ္ႏွင့္ညီသူမ်ားကိုသာ ရဟန္း ေဘာင္တြင္ ေနထိုင္ခြင့္ျပဳသည္။ ရဟန္းက်င့္ဝတ္ႏွင့္ ညီျခင္းရွိမရွိ စစ္ေဆးမႈမ်ားျပဳလုပ္ရန္ ကလ်ာဏီသိမ္ေတာ္ကို ၁၄၇၆ခုနစ္တြင္ ဓမၼေစတီမင္းက တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ယခုအခါ မူလကလ်ာဏီ သိမ္ေတာ္ႀကီးမရွိေတာ့ဘဲ ပံုတူသိမ္ေတာ္ကို သီရိလကၤာႏိုင္ငံတြင္သာ ေတြ႕ရွိိႏိုင္သည္။


ဓမၼေစတီမင္းတည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ မူလကလ်ာဏီသိမ္ေတာ္ ႀကီးမွာ ၁၅၉၉ခုနစ္တြင္ ဒီဘရစ္တိုက ပထမဦးစြာဖ်က္ဆီးခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္း စစ္ပြဲမ်ားႏွင့္ ေျမငလ်င္ဒဏ္မ်ားေၾကာင့္ ပ်က္စီးခဲ့ရသည္။ ၁၉၅ဝျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားတြင္ ျပန္လည္ျပဳျပင္ခဲ့ေသာ သိမ္ေတာ္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဘုရားဖူး မ်ားအတြက္ အထြတ္အျမတ္ေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္။

ထိုႏွစ္မွာပင္ ဓမၼေစတီမင္းသည္ က်ိဳက္ပြန္ဘုရားကိုတည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ့ရာ စတုရန္းတိုင္ႀကီးေပၚတြင္ အလြန္ႀကီးမားေသာ ဗုဒၶ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးေလးဆူ အေရွ႕အေနာက္ ေတာင္ေျမာက္ အရပ္ေလး မ်က္ႏွာသို႔ မ်က္ႏွာမူေနသည့္ ဆင္းတုႀကီးမ်ားျဖစ္ ၾကသည္။ ဦးေခါင္း ေတာ္မ်ားေပၚတြင္ အမိုးအကာမပါရွိေပ၊ ဆင္းတုေတာ္ ႀကီးမ်ားကို အမိုး အကာေဆာက္ခဲ့ရာ ေအာင္ျမင္မႈ မရခဲ့ေၾကာင္းသိရသည္။

က်ိဳက္ပြန္ဘုရားႏွင့္ မနီးမေဝးပဲခူးၿမိဳ႕သို႔ မေရာက္ခင္ေနရာတြင္ သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ ဘာသာေရးအရ စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းေသာ ေနရာတစ္ခုရွိေနသည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ျဖစ္စဥ္ ဗုဒၶဝင္အရ သဗၺညဳ ဥာဏ္ေတာ္ မရမခ်င္းတရားက်င့္ႀကံရန္ အဓိ႒ာန္ျပဳရာတြင္ သတၱ႒ာန(၇)ေနရာႏွင့္ အေရးႀကီးေသာ ျဖစ္စဥ္မ်ားျဖစ္ပ်က္ခဲ့ရာေနရာမ်ားရွိခဲ့သည္။ ေဗာဓိေညာင္ ပင္ေအာက္တြင္ တရားက်င့္ႀကံစဥ္ မာရ္နတ္၏ေႏွာက္ယွက္ျခင္းကို ခံခဲ့ရသည္ စသည္တို႔ျဖစ္ၾကသည္။ ဗုဒၶဖြားျမင္ေတာ္မူရာ ဗုဒၶဂါယာတြင္ အဆိုပါ ေနရာမ်ား ၌ ဘုရားမ်ားတည္ထားသည္ကို ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။

ဗုဒၶဂါယာရွိဘုရားမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ ေစတီပုထိုးမ်ား၏ ပံုတူမ်ားႏွင့္တစ္ေနရာႏွင့္ တစ္ေနရာ အကြာအေဝးစသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို ရယူသိရွိႏိုင္ရန္ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ထိုေနရာမ်ား သို႔ ဓမၼေစတီမင္းက အထူးတာဝန္ေပး ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ ေစလႊတ္ခဲ့ေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား ျပန္ေရာက္လာသည့္အခါ ေက်ာက္ပြန္ဘုရားမ်ား အနီးတစ္ဝိုက္တြင္ က်ယ္ဝန္း ေသာေနရာတစ္ခုကို ရွင္းလင္းခဲ့သည္။ ထိုေန ရာတြင္ ဗုဒၶဂါယာမွရရွိလာေသာ ပံုစံမ်ားႏွင့္ တိက်ေသာေနရာအကြာ အေဝးအတိုင္း ေစတီပုထိုးမ်ားႏွင့္ သာသနိကအေဆာက္အအံုမ်ားကို ဓမၼ ေစတီမင္းက တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။


ေရႊဂူႀကီးဘုရားတြင္တည္ထားသည္မွာ ေဗာဓိေညာင္ပင္ ေအာက္တြင္ စံပၸာယ္ေနေသာ ဗုဒၶဘုရားရွင္အား မာရ္နတ္က ေႏွာက္ယွက္ ဖ်က္ဆီးရန္ေစလႊတ္လိုက္ေသာ အမွတ္သေကၤတပင္ျဖစ္သည္။ မူလဂူတန္ ေဆာင္းမွာ ထိုအရပ္ေဒသတြင္ ႀကိမ္ဖန္ မ်ားစြာ လႈပ္ခဲ့ေသာေျမငလ်င္ ေၾကာင့္ ယခုအခါပ်က္စီးသြားၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ေဗာဓိေညာင္ပင္အိုႀကီးမွာ ထိုအပ်က္အစီးမ်ား အနီးအပါးတြင္ ယခုတိုင္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ေတာက္ပေသာ ေက်ာက္ျပားမ်ားႏွင့္ မာရ္နတ္မ်ား၊ လူသားတို႔၏ကိုယ္ခႏၶာမ်ားႏွင့္ က်ားမ်ား ဆင္မ်ား၏ ေခါင္းမ်ားကိုထုဆစ္ထားေသာ ေက်ာက္ထြင္းပန္းပုမ်ား အဆိုပါ တန္ေဆာင္းတြင္ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ထိုေခတ္အခါက စဥ့္ထည္ ေျမထည္ေက်ာက္ သားအေရာင္အဆင္းမ်ားမွာ လွပေသာ အစိမ္း၊ အျပာႏွင့္ စိမ္းျပာေရာင္ျဖစ္ ခဲ့သလို မ်ားေသာအားျဖင့္ အညိဳ၊ အနက္ႏွင့္ မီးခိုးေရာင္မ်ားလည္း ျဖစ္ၾကသည္။ ကေမၻာဇ႒ာနီဟု ေခၚဆိုသည့္ဘုရင့္ေနာင္မင္း၏ နန္းေတာ္အတိုင္း ပံုတူေဆာက္လုပ္ ထားသည့္ နန္းေတာ္ဝင္းအတြင္းရွိ ျပတိုက္တြင္၄င္းတို႔ကို ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။

ေရႊဂူႀကီးဘုရားႏွင့္ သိပ္မေဝးလွေသာေနရာတြင္ ေတာင္ပို႔ငယ္ တစ္ခုရွိၿပီး ထိုေနရာမွာတစ္ခ်ိန္က ကၠစၧပါလေစတီရွိခဲ့သည္။ ဘုရား အေလာင္းအားမာရ္နတ္၏ သမီးသံုးေယာက္ကလာၿပီး ေသြးေဆာင္ေသာ ေနရာတြင္ ေစတီတည္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ မာရ္နတ္ ၏ သမီးသံုးေယာက္သည္ တစ္ေယာက္က အမ်ိဳးသမီးငယ္၊ တစ္ေယာက္ကမိန္းကေလးႏွင့္ ေနာက္တစ္ေယာက္က ကေလး တစ္ေယာက္ အေမအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္း လာျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုသံုးေယာက္စလံုးကို ဘုရားအေလာင္းကလက္မခံဘဲ ျငင္းဆန္ခဲ့သည္။ ထိုျဖစ္စဥ္အေၾကာင္းမ်ားကို ကၠစၧပါလေစတီေတာ္တြင္ ေရာင္စုံစဥ့္ထည္မ်ားျဖင့္ လွပစြာျပဳလုပ္ထားသည္။ အဆိုပါ မာရ္နတ္ႏွင့္ အေပါင္းအပါမ်ား၏ စဥ့္လက္ရာမ်ားမွာ အလြန္တန္ဖိုးႀကီးလွၿပီး စုေဆာင္းသူမ်ားႀကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကေသာ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ့ လက္ရာမ်ား ျဖစ္သည္။ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ကိုလိုနီေခတ္က အခိုးခံခဲ့ရၿပီး ယခုအခါ ကမၻာ့အႏွံ႔ရွိ ျပတိုက္မ်ားတြင္ ရွိေနၾကသည္။

နဂါးမင္းေနထိုင္ရာႏွင့္ ျမတ္စြာဘုရားအား ၄င္း၏ပါးပ်ဥ္ျဖင့္ မိုးေရမွ ကာကြယ္ေပးထားေသာ ေနရာျဖစ္သည့္ မုစလိႏၵာ ကန္ေတာ္ကိုလည္း ဓမၼေစတီမင္း၏ တည္ေဆာက္မႈမ်ားတြင္ ေတြ႕ႏိုင္သည္။ အဆိုပါကန္ ႀကီးအားတည္ေဆာက္စဥ္က မွတ္တမ္း တင္ခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာမ်ားကို စုေဆာင္းထားၿပီး အနီးရွိဂိုေဒါင္ တစ္ခုတြင္ ေသာ့ခတ္သိမ္းဆည္းထားသည္။ ယခုအခါထိုေနရာတြင္ စည္ကားစျပဳလာ ေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ေက်းလက္ဓေလ့ဆန္ေသာ ေနရာျဖစ္ၿပီး ေအးခ်မ္းသာယာကာ သစ္ပင္မ်ားျဖင့္ စိမ္းလန္း စိုေျပလ်က္ ရွိသည္။

ပဲခူး၏သမိုင္းေၾကာင္းကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ရပါက ၁၅ ရာစု အခ်ိန္ကတည္းက စတင္ခဲ့ၿပီး ေရႊေမာ္ေဓာေစတီကို ပထမဆံုး တည္ထားခဲ့စဥ္က ဆိုလွ်င္ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ဓမၼေစတီမင္းနန္းတက္ခဲ့စဥ္ ကေရႊေမာေဓာေစတီ၏ ဥာဏ္ေတာ္အျမင့္မွာ ၈၄မီတာရွိေနသည္။ ေျမငလ်င္လႈပ္သည့္ဒဏ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ခံခဲ့ရၿပီးသည့္ေနာက္ ပ်က္စီးမႈမ်ားစြာႀကံဳခဲ့ရကာ ၁၉၃ဝခုနစ္တြင္ ထီးေတာ္ေျမခခဲ့ရသည္။ ေစတီေတာ္၏ ထီးေတာ္မွာ ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚတြင္ရွိေနခဲ့ၿပီး စုလစ္မြန္းခြၽန္ထီးေတာ္ ကို ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ႐ိုေသ ဦးညြတ္ဖူး ေျမာ္ခြင့္ရရွိခဲ့သည္။ ၁၉၅ဝျပည့္လြန္ႏွစ္ကာလ မ်ားတြင္ ထီးေတာ္သစ္ကိုျပန္တင္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါဥာဏ္ေတာ္၏ အျမင့္မွာ ၁၁၄မီတာရွိသည္။


ေနာက္ထပ္သြားေရာက္လည္ပတ္ သင့္သည့္ေနရာမွာ က်က္သေရရွိၿပီး သပၸာယ္ေသာေရႊသာေလ်ာင္း ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီး ျဖစ္သည္။ အလြန္ႀကီးမားေသာ သြပ္ေခါင္မိုးျဖင့္ ကာရံထားၿပီး သံတိုင္မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားသည္မွာ ထူးျခားဆန္းၾကယ္စြာျဖင့္ ျမင္ေတြ႕ႏုိင္သည္။ ေ႐ႊသာေလ်ာင္း ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးကို ဒီပဘုရင္က ၉၉၄ ခုနစ္တြင္ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည္။ သူသည္ ဗုဒၶ၏ တရားမ်ားကို ယံုၾကည္သူမဟုတ္၊ ဗုဒၶဘာ သာဝင္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာကို ႏွိပ္စက္ညႇင္းပန္းၿပီး သတ္ျဖတ္ခဲ့သည္။ တစ္ေန႔တြင္ ဒီပဘုရင္သည္ သူ၏မိဖုရားအား ဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ်ားကို ေလ့လာေစသည္။ မိဖုရားက သူ႔အားဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ်ားမွာၿငိမ္းခ်မ္းၿပီး ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာျဖစ္ေစေၾကာင္း တရားျပၿပီးလူေကာင္းတစ္ေယာက္ အျဖစ္ေျပာင္းလဲေပးခဲ့သည္။ လဲေလ်ာင္းေနေသာ ဗုဒၶ၏ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးမွာ ၿခံဳႏြယ္မ်ားႏွင့္ သစ္ေတာမ်ားေအာက္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာဖံုးအုပ္ေနခဲ့ရာ မွ ၁၉ ရာစုတြင္ ၄င္း၏အနီး တစ္ဝိုက္ရွိ ေျမမ်ားကို ရထားလမ္းေဖာက္လုပ္ရန္ တူးေဖာ္ခဲ့စဥ္ျပန္လည္ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ ေရႊသာေလ်ာင္း ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးအား အေပၚမွ သြပ္မိုး အကာမ်ား ေဆာက္လုပ္ခဲ့ရာ ၁၉၃ဝ ခုနစ္တြင္ၿပီးစီးခဲ့သည္။ အမ်ားျပည္သူက ျပန္လည္ျပဳျပင္ေရးအတြက္ အလွဴေငြမ်ား ထည့္ဝင္ခဲ့ၾကသည္။

ေရႊသာေလ်ာင္း ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီး၏ အနီးတြင္ရွိေသာ မွတ္တမ္းအရ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးမွာ ၅၄.၈၈မီတာရွည္လ်ားၿပီး မ်က္ခံုးေမႊး တစ္ခုစီ မွာ ၂.၂၉ မီတာရွိသည္။ လက္သန္းေတာ္၏အရြယ္အစားမွာ ၃.ဝ၅ မီ တာႏွင့္ ေျခမေတာ္၏ အရြယ္အစားမွာ ၁.၈၃မီတာရွိသည္။

ပဲခူးၿမိဳ႕မွာ ဘာေတြၾကည့္႐ႈ႕စရာေတြရွိေနမလဲဆိုတာ သိၿပီးရင္ျဖင့္ ဒီၿမိဳ႕ဟာအလြန္ႀကီးမားတဲ့ၿမိဳ႕ေလးတစ္ၿမိဳ႕ ခုခ်ိန္မွာ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ ေပမယ့္ ဒါတစ္ခ်ိ္န္က အလြန္႔အလြန္ႀကီးမားလွတဲ့ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ခဲ့ဖူးတာကိုေတာ့ သင္ဘယ္ေတာ့မွ မေမ့ႏိုင္ပါဘူး။

(Once upon a time, in Bago by Ma Thanegi ကိုျပန္ဆို ထားပါသည္။)

ေက်ာ္ေဌး(ဘီေအစီ)


No comments: